BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink


Prima paginăBiserică Sf.M.Mc.VarvaraBiserică Sf.M.Mc GheorgheCentru SocialViața si Acatistul Sf. M. Mc. Varvara Viața si Acatistul Sf. M. Mc. GheorgheMuzeuÎnvățături OrtodoxeRugăciuniCele Trei MinuniRânduieli BisericeștiContact



Sfânta Lumină de la Ierusalim


acasă | Sfânta Lumină de la Ierusalim | Sfintele Moaște | Aghiasma|



         Motto:
"Venirea în fiecare an de peste 2000 de ani în Sâmbăta Mare a Sfintei Lumini în mod suprafiresc la mormântul Domnului din Ierusalim este cea mai mare minune a zilelor noastre. este minunea care dovedește până la sfârșitul veacurilor Învierea Lui Hristos, "Lumina lumii" și că "ORTODOXIA ESTE CREDINȚA CEA ADEVĂRATĂ"!
                                                                          Arhim. Ioanichie Bălan
<bgsound src="video\sf_lumina.avi" loop="1">


Locul

         Mai întâi se cuvine să precizăm că locul unde se petrec faptele este mormântul Domnului, care se află în rotonda mare din partea de vest a Bisericii Sfântului Mormânt. în jurul Mormântului Domnului
se află 4 altare creștine, așezate după ordinea lor istorică și orientate spre cele patru puncte cardinale: 1. La răsărit se află Biserica mare a Învierii, aparținând ortodocșilor; 2. La sud se află altarul armenilor; 3. La vest se află altarul copților; 4. La nord se află altarul catolicilor.
         Dovadă incontestabilă a dreptei credințe, Sfânta Lumină se aprinde în fiecare Sâmbătă Mare, între orele 12.30 și 13.30, numai la altarul ce aparține ortodocșilor, fapt care chiar dacă a fost contestat în trecut, astăzi se pare că este recunoscut de toată lumea.


Desfășurarea

         Încă din noaptea Vinerii Mari, după prohod, câțiva polițiști necreștini (un turc, un arab, un reprezentant al statului Israel) verifică toate obiectele din interiorul Sfântului Mormânt, inclusiv
lespedea, să nu aibă vreo sursă de foc. De asemenea, arhiereul grec care presară vată pe Mormântul Domnului este controlat corporal. Se sting toate luminile, se încuie și se sigilează ușa Sfântului Mormânt, care va rămâne în paza gardienilor. A doua zi credincioșii se adună în biserica Învierii, având în mâini mănunchiuri de către 33 de lumânări, după numărul anilor pe care i-a trăit pe pământ Iisus Hristos. De la Bethleem vin câte sute de arabi ortodocși, care încojoară Sfântul Mormânt, rugându-se cu voce tare. Cântă cu toată puterea, acompaniați de tobe. Toboșarii stau cocoțați pe umerii celeorlanți, care dansează nebunește în jurul Sfântului Mormânt. De la sediul Patriarhiei Ortodoxe a Ierusalimului începe o
procesiune impresionantă, care îl are în frunte pe patriarhul însuși. Se opresc în fața Sfântului Mormânt
pecetluit. Apoi îl înconjoară de trei ori, după care patriarhul împreună cu cei care slujesc se retrag în
altarul bisericii ortodoxe. În jurul orelor 12, patriarhul își scoate veșmintele cu care slujește, rămănând
doar într-un veșmânt alb (stihar), cu mânecuțe, brâu și patrafir (epitrahil). În fața Sfântului Mormânt este
controlat, ca nu cumva să aibă vreo sursă de foc, de către polițiști necreștini, în prezența reprezentanților
oficiali ai armenilor, copților și catolicilor. Apoi patriarhul rupe pecețile și intră, însoțit de un arab
musulman,în prima încăpere, numită Capela Îngerului. În vreme ce musulmanul rămâne în această
încăpere, patriarhul intră singur în cea de-a doua încăpere, îngenunchează în fața lespedei Sfântului
Mormânt și începe să se roage. În timpul acestei rugăciuni vatra și lespedea par să fie cuprinse
de scripiri ca de rouă. La un moment dat, după câteva minute, se poate observa o scânteie luminoasă
ca de fulger rostogolindu-se în zig - zag prin cupola mare a bisericii. Coboară apoi ca un glob de
lumină ce se sfarmă în mii de bucăți, apoi intră înlăuntrul Mormântului ca o rază subțire, se coboară
asupra lespedei și se aprinde vata preserată deasupra. Patriarhul adună cu mâinile goala vata aprinsă
de o flacără galben-verzuie, o pune în două cupe de aur și revine în Capela Îngerului. În prezența
musulmanului, aprinde două buchete mari de 33 de lumânări și iese cu ele în fața Sfântului Mormânt.
Candelele de deasupra, ca și o parte din lumânări și sfeșnice, se aprind singure. Câțiva diaconi îl iau
pe patriarh și îl conduc către altar, prin îmbulzeala dezlănțuită a mulțimii. În câteva clipe lumânările
tuturor sunt aprinse. Biserica e asemenea unei flăcări vii.


Cele Mai Vechi Mărturii

         Eusebiu de Cezareea, în Istoria bisericească, relatează despre un anume Narcis, episcop al
Ierusalimului în secolul II, care, neavând ulei în candele, a turnat apă, apoi s-a rugat, iar candelele
s-au aprins de Sfânta Lumină, arzând pe toată perioada Paștilor.
         Egeria, o călugăriță spaniolă, a fost martoră și a relatat în documente evenimentele Săptămânii Mari și ale Lumii Sfinte din Ierusalimulanului 384.
         Sfântul Ioan Damaschin (675 - 749), în opera sa poetică, face referire clară la sfânta Lumină.
         Bernard, un călugăr occidental, scrie în lucrarea sa "Itinerar" că a fost martor al Luminii Sfinte în anul 870.
         Ahmed ibn al-Kassa, un jurist arab (mort în anul 936), face una din primele referiri la proprietățile miraculoase ale Sfintei Lumini: "Deci e aprinsă, lumânarea nu te arde".
         Papa Urban al II-lea,în anul 1095, cu un an înaintea celei dintâi mari cruciade pentru eliberarea Locurilor Sfinte, pomenește într-un discurs scris că, la Ierusalim, în Vinerea Patimilor, "toate luminile din Sfântul Mormânt și din dimprejur, care au fost stinse, se reaprind din poruncă divină".
          În anul 1580, în timpul Patriarhului Sofronie al Ierusalimului, s-a întâmplat următoarea minune : Lumina Sfântă a ieșit printr-un stâlp de piatră despicat, din următorul motiv: armenii erau în acel timp rău intenționați față de Ortodocși. Ei au promis să dea guvernatorului Ierusalimului o sumă foarte mare de bani ca el să intervină și să împiedice pe Patriarhul Ortodox să intre în Biserica Învierii în Sfânta și Marea Sâmbătă. Din cauza lăcomiei, guvernatorul a ascultat și a poruncit să se facă așa. Astfel numai armenii cu mare veselie, au intrat în Biserică nădăjduind să primească Lumină Sfântă, în timp ce ortodocșii stăteau cu Patriarhul afară în curte și plini de mânire rugau pe dumnezeu cu inimile pline de căință să-și arate mila îndurării sale. În timpul rugăciunii lor, sus pomenita coloană s-a despicat și Lumina Sfântă a ieșit prin ea (Priviți imaginea din dreapta). Văzând acesta, Patriarhul s-a ridicat
repede și închinându-se cu evlavie a aprins lumânările pe care le avea în mâna sa și a împărțit lumina
ortodocșilor spre sfințirea lor. Când au văzut minunea, portarii mahomedani au deschis deîndată porțile
Bisericii. Patriarhul și marea mulțime împreună cu el au intrat în Biserică cântând: "Cine este Dumnezeu
mare ca Dumnezeul nostru..."
și apoi a fost celebrată Sfânta Lturghie. Ca urmare a acestei minuni, unul
dintre acei portari mahomedani ai Bisericii a mărturisit tare pe Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu și a crezut
în el. Dar când au auzit aceasta foști săi coreligionari (mahomedanii) s-au umplut de mânie și l-au ars în
curtea sfântă, și în acest fel a primit o moarte de martir.


Cele Mai Noi Mărturii

         DIODORUS I., timp de 19 ani patriarh ortodox al Ierusalimului (1981 - 2000), mărturisea chiar înaintea Sfintelor Paști din anul 1998: "Îmi găsesc cu greu drumul prin întuneric spre camera interioară, unde îngenunchez. Mă rog. Câteodată aștept câteva minute, dar de obicei minunea se întâmplă imediat după ce am terminat de spus rugăciunile. Din mijlocul pietrei pe care a fost culcat Iisus Hristos se revarsă o lumină nedefinită, de obicei de culoare albăstruie, dar culoarea se poate schimba în multe nuanțe. Oricât aș încerca, ea nu poate fi descrisă în cuvinte omenești. Lumina răsare din piatră ca și ceața care se ridică deasupra unui lac. Pare a fi acoperită de un nor, dar de fapt este lumina. Se comportă diferit în fiecare an. Uneori acoperă piatra, alteori luminează tot Mormântul, astfel încât oamenii de afară văd tot Mormântul plin de lumină. Lumina nu arde! Niciodată nu mi-am ars barba în toți cei 16 ani de când sunt patriarh al Ierusalimului și am primit Lumina Sfântă! Are o altă consistență, diferită de flacăra lumânării. Minunea mă copleșește în fiecare an. Adeseori sunt icoane care plâng atunci când cerul vrea să arate că ne este aproape. Avem atâția sfinți pe care Dumnezeu i-a înzestrat cu multe daruri duhovnicești. Dar nici una dintre minunile acestea nu este atât de pătrunzătoare ca Sfânta Lumină. E ca o Taină. Face Învierea lui Hristos atât de prezentă, atât de aproape de noi".
         VADJIN NUSEIBE,musulman, paznicul Bisericii Sfântului Mormânt în anul 2001: "Da, sunt musulman. Rădăcinile mele sunt în Medina, ne-am stabilit în Ierusalim prin sec. VII, venind din Arabia. Atunci când musulmanii au intrat în Ierusalim, califul Omar a primit, o dată cu cheile orașului, și cheia Bisericii Sfântului Mormânt. Califul a dat-o strămoșilor familiei mele. de atunci la Biserica Sfântului Mormânt stau de pază numai cei din neamul nostru. De 1363 de ani! În fiecare zi deschid Biserica la ora 4. Cheia asta datează din anul 1524. Cântărește o jumătate de Kilogram și are 50 de cm lungime. Închid de fiecare dată Biserica la ora 19 fix. Asta e treaba mea. Curăț încuietorile de 3 ori pe săptămână. E ușor. Sunt de meserie inginer în mecanisme electronice. Am lucrat în domeniul acesta 15 ani. Am multe griji când se apropie Paștile. Controlez totul. Eu însumi încui ușa mormântului cu mâiinile mele! Înțelegeți? Se întâmplă ca Vadjih Nuseibe să fie martor adevărat al Miracolului Creștin al pogorârii Sfintei Lumini!... Așadar, vroiam să spun că lucrul cel mai important al muncii mele este să nu permit nimănui să intre în Biserică sau să rămână după ora 19. Uneori cer pentru asta ajutorul poliției".


Biblogafie:Credința ilustrată, nr. 2, aprilie 2003,
              Lumina Sfântă de Paști de la Ierusalim - Episcopul Auxentios al Foticeei;
              Cele Trei mari mistere vizibile și incontestabile din Biserica Ortodoxă - Protosinghel Ioachim Pârvulescu, Starețul Mănăstirii Lainici
              Teologia dogmatică ortodoxă, vol III - Preot Dumitru Stăniloaie.