BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
• Prima pagină • Biserică Sf.M.Mc.Varvara • Biserică Sf.M.Mc Gheorghe • Centru Social • Viața si Acatistul Sf. M. Mc. Varvara • Viața si Acatistul Sf. M. Mc. Gheorghe • Muzeu • Învățături Ortodoxe • Rugăciuni • Cele Trei Minuni • Rânduieli Bisericești • Contact • |
|
Mergând pe calea Bisericii, fiecare din noi creștinii suntem datori a ne ruga în taină lui Dumnezeu și a cugeta la Dumnezeieștile învățături din Sfintele Scripturi și Tradiție, sau din Istoria Sfântă a Bisericii Ortodoxe. Primii creștini și călugării vremurilor vechi, când mergeau la Sfânta
Biserică, pe drum, cugetau la câte ceva din Sfânta Scriptură, până ce ajungeau acolo(1). Ori ce pas îl facem către Casa lui Dumnezeu, să lăsăm a străbate cât se poate mai adânc în ființa noastră: pacea, lumina și sfințenia Dumnezeiască. Ori ce pas pe acest drum să simțim că-l facem pe teritoriul
Împărăției lui Dumnezeu. |
Ajungând, îndată ce intrăm în Curtea Bisericii Domnului, ne aducem aminte de sfințenia ei. Cugetând la slava lui Dumnezeu care umbrește și strălucește nevăzut acest loc sfânt, ca și altă dată norul și stâlpul Domnului, tabăra lui Israel în călătoria de la Egipt la Muntele Sinai, și acolo Cortul
Sfânt și Curtea lui, să lăsăm a pătrunde și în ființa noastră această slavă binefăcătoare și mântuitoare. Astfel umbriți și luminați de Darul lui Dumnezeu, să ne înălțăm privirile sufletești, sus la Ziditorul nostru, și aprinși de dragostea Lui Sfântă să zicem în taină: "în ce chip dorește cerbul de izvoarele
apelor, așa dorește sufletul meu spre Tine, Dumnezeule"(2). "Fericit este pe care l-ai ales și l-ai primit, Doamne, locui-va în Curțile Tale. Umplea-ne-vom de bunătățile Casei Tale, Sfântă este Biserica Ta minunată întru dreptate"(3). "Ridicați jerfe și întrați în Curțile Lui, închinați-vă Domnului în Curtea cea Sfântă a Lui..."(4). "Veniți să ne închinăm și să cădem și să plângem (păcatele noastre) înaintea
Domnului, în Curtea Celui ce ne-a făcut pe noi"(5). "Cât sunt de iubite Locașurile Tale, Doamne al puterilor! Dorește și se sfârșește sufletul meu spre Curțile Domnului". "Că mai bună este o zi în Curțile Tale, de cât mii..."(6). 1)Vezi"Vechile rânduieli ale vieții monahale", o.c. pg. 121: 2)Ps.41,1-5: 3)Ps.64,1-5: 4)Ps.95,7-8: 5)Ps.94,4: 6)Ps.83,1-10: 7)Ps.5,7-8. |
Așa bine pregătit, fiecare drept-crediincios creștin pășește cu adâncă evlavie până în mijlocul Sfintei Biserici, lângă piatra ce ține locul amvonului apostolic și patristic (femeile numai până în pronaos înaintea catapetesmei mici, unde se închină ele). Acolo face trei închinăciuni, înălțându-și mintea la Preasfântul Dumnezeu: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. De acolo merge cu adâncă evlavie către
Sfânta Catapeteasmă (Iconostasul mare) și face înaintea fiecărei Sf. Icoane două închinăciuni, sărută Sfânta Icoană privind cu ochii sufletești și cu dragoste aprinsă, aievea chipul Sfântului reprezentant prin pictura Icoanei, și apoi mai face iarăși o închinăciune. Astfel fiecare credincios se închină: 1) la Sfânta Icoană a Mântuitorului; 2) la Sfânta Icoană a Maici Domnului; 3) la Sfânta Icoană a hramului; 4) la celelalte Sfinte Icoane din Catapeteasmă;
5) la Sfânta Icoană de pe iconostasul mic; 6) la Sfânta Icoană a Maici Domnului din strană, apoi iarăși merge de se închină în mijlocul Bisericii unde după obișnuitele trei închinăciuni, după care se închină respectuos către cel mai mare, strană dreaptă, strana stângă. Cei ce au de plătit Sf. Liturghie, merg la ușa laterală de miazănoapte a Sf. Altar, și dau Preotului pomelnicul cu viii și repauzații lor, vinul, lumânarea și banii. După aceea trece la locul său.
Acolo fiecare e dator a sta liniștit, în cea mai bună rânduială, ascultând Dumnezeieștile slujbe, rugându-se cu adâncă evlavie și cugetând cu înțelepciune la mișcările liturgice ce le vede și la rugăciunile, cântările și învățăturile care se fac în Casa lui Dumnezeu. Dacă se întâmplă vreunuia din noi a veni după începerea Sfintei Liturghii, îndată după ce facem cele trei închinăciuni, trecem la locul nostru, păstrând buna rânduială și urmărind cu toată atenția sf. slujbă, rugându-ne lui Dumnezeu cu
toată evlavia. 1)Evr. 10,31 |
Adeseori am privit cu durere pe unii creștini care nu știu, sau nu vor a-și face semnul Sfintei Cruci drept, așa cum ar trebui să și-l facă pe fețele lor. În locul Sfintei Cruci fac niște mișcări fără |
Fiecare mișcare care se face de creștini pentru a-și însemna fețele lor cu semnul Sfintei Cruci își are însemnătatea ei tainică, plină de înțelepciune Dumnezeiască. Prin facerea semnului Sfintei Cruci a) Mâna dreaptă, aleasă pentru facerea semnului Sfintei Cruci pe fețele noastre, simbolizează puterea Dumnezeirii: "Dreapta Ta, Doamne, s-a preamărit întru tărie, Mâna Ta cea dreaptă Doamne, a sfărâmat pe vrăjmași, și cu mulțimea slavei Tale, ai zdrobit pe cei potrivnici"(1). 1)Ieș.15,6;Ps.117,26: 2)Lc.24,19: 3)Mt.11,27;Ioan 10,30;Mt.28,18: 4)Ioan20,21-23: 5)Cols.1,15-17: 6)Apc.3,21: 7)Mărt. Ort. partea I:8)Iac.1,17: 9)Vezi explic. acestui art. Mărt. Ort. partea I întreb. 6 - 31. Simbolulul Credinței din cuvintele și înțelesul Sfintei Sripturi de Gh. Joandrea edit. Brașov a. 1913, pg. 2-31; ș.a.: 10)Mt. 5,16; 1 Petru 2,12; Ioan 15,8;
|
Exegenții arfirma că prima profeție despre Maica Domnului o găsim în "Protoevanghelion" (Fac. 3.15). Proorocul Moise o vede ca pe un rug din care iese focul Dumnezeirii (Ieș. 3,2-4). Patriarhul Iacob o vede ca pe o scară ce unește păm'ntul cu cerul (Fac. 28,12) pentru că, prin întruparea Mântuitorului din ea, Dumnezeu a dat omului posibilitatea de a se ridica la El. Ghedeon o vede ca pe un caier de lână (Jud. 3,7-40) pe care se va așeza roua binefăcătoare a cerului,ce va salva lumea de urâciunea păcatului. Sfântul Prooroc David, din al cărui neam va fi Sfânta Fecioară Maria (Ps. 131.11; 88, 35-36) o vede ca pe o Împărăteasă în mare cinste, șezând de-a dreapta Împăratului, îmbrăcată în haină aurită și preaînfrumusețată (Ps. 44,11). Profetul Daniel o vede ca pe un munte, din care Dumnezeu va desprinde o piatră puternică, ce va umple pământul, zdrobind puterea celui rău (Dan. 2,34-35). Piatra din capul unghiului este însuși Hristos (Efes. 2,20). Profeții Sofonie și Zaharia o numesc "Fica Sionului" adersându-i o salutare de bucurie: "Bucură-te și te veselește fiica Sionului, căci iată Eu vin să locuesc în mijlocul tău, zice Domnul" (Sofonie 3,14; Zaharia 2,14). Cea mai limpede profeție cu privire la Sfânta Fecioară Maria o face profetul Isaia: "Iată, Fecioara va lua în pântece și va naște fiu și va chema numele lui Emanuil" (Is.7,14). |
Sfânta Scriptură ne vorbește puțin în legătură cu viața Maicii Domnului. Din Biblie aflăm că Sfânta Fecioară Maria era din neamul lui David (Ps. 131,11; Luca 1,32). Părinții ei se numeau Ioachim și Ana și locuiau în orașul Nazareth din Galileea. Nazarethul care însemnează floare, a primit
"floarea" făgăduită de Dumnezeu protopărinților noștri Adam și Eva(Isaia 11,10). Părinții ei i-au dat numele Maria, care se tâlcuiește "cea frumoasă". La Buna Vestire, îngerul Gavriil se adresează cu cuvintele: "Bucurăte, ceea ce ești plină de har" (Luca 1,28). Prin harul special cu care a fost dăruită de
Dumnezeu, fecioara Maria a fost ferită de păcatul personal, nu în sensul că nu a putut păcătui (însușire exclusivă a Mântuitorului), și că viața ei pământească, atât sufletească, cât și trupească a fost pururea neprihănită și împodobită cu toate virtuțiile până la cel mai înalt grad de sfințenie omenească. |
Când Fecioara Maria a împlinit trei ani, dumnezeieștii părinți Ioachim și Ana și-au împlinit făgăduința făcută lui Dumnezeu, de a o da pe Fecioara Maria Bisericii. Aici, marele prooroc și arhiereu Zaharia căruia îi descorerise Dumnezeu cine este această dumnezeiască pruncă, a dus-o în
Biserică și după ce a închinat-o, a făcut un lucru cu totul neobișnuit și neîngăduit de legea veche: a dus-o pe Fecioara Maria nu în Sfânta, unde intrau preoții, ci după a doua catapeteasmă, în Sfânta Sfintelor, unde erau chivotul legii, heruvimii care umbreau altarul și masa, toiagul lui Aaron care
înfrunzise, șarpele de aur și celelalte lucruri sfinte ale lor. Sfântul Prooroc Zaharia știa că ea va fi Maica Arhiereului celui mare, care, "va străbate cerurile" și va împăca lumea cu Dumnezeul Tatăl și se va jerfi pe sine, aducându-se jerfă odată pentru totdeauna, pentru mântuirea neamului omenesc (Evrei 4,14). |
Biblogafie: Cum să ne purtăm în Sfânta Biserică - de Protos. Nicodim Măndiță Editura Cartea Ortodoxă - Alexandria & Editura Agapis - București 2005 |
Prima pagină * Biserică Sf.M.Mc.Varvara * Biserică Sf.M.Mc.Gheorghe * Sf.M.Mc.Varvara * Sf. M. Mc. Gheorghe * Muzeu * Rugăciuni * Cele Trei Minuni* Centru Social* Contact* Învățături Ortodoxe* |