acasă |
Sfânta Lumină de la Ierusalim |
Sfintele Moaște |
Aghiasma |
Numele de aghiasmă vine din limba greacă: to aghiasma = sfințire și este o ierurgie cel mai des întâlnită în activitatea liturgică a preotului. Aghiasma este de două feluri: aghiasmă mare și aghiasmă mică. Sfințirea apei înseamnă de fapt, aducerea ei la starea inițială, așa cum o crease Dumnezeu la început.
Apa era sfântă, nealterabilă, era apă vie; numai după căderea lui Adam și Eva începe alterarea ei și pierde calitatea de apă vie.
Temeiul biblic al sfințirii apei în creștinism se află în pericopa evanghelică care se citește la această ierurgie: "Iar în Ierusalim, lângă poarta oilor, era o scăldătoare, care se numea pe evreiește Vitezda, având cinci pridvoare. În acestea zăceau mulțime de bolnavi, orbi, șchiopi, uscați, așteptând mișcarea apei.
Căci un înger al Domnului se cobora la vreme în scăldătoare și tulbura apa și cine intra întâi, după tulburarea apei, se făcea sănătos de orice boală era ținut." (Ioan 5:2-4) Scăldătoarea Vitezda reprezintă apa. Tulburarea apei o dată pe an, era o preînchipuire a Sfințirii Agheasmei Mari, ce se săvârșește în Sfânta Biserică Ortodoxă și care are putere de vindecare. Dar, după cum citim în pericopa
evanghelică nu toți se făceau sănătoși, deci nu toți puteau să se împărtășească de această sfănțenie, ci numai cel ce intra primul, așa este și astăzi în Sfânta Biserica Ortodoxă, la sfințirea Aghiasmei Mari, nu toți capătă vindecări, ci numai aceia care o primesc cu credință.
AGHIASMA care se săvârșește o dată pe an, la Bobotează (6 ianuarie) se numește MARE pentru că amintește de ziua când Mântuitorul a primit Botezul în apa Iordanului, de la Sfântul Ioan Botezătorul. Părintele profesor Cornițescu Emilian ne explica pe când eram studenți la Teologie ce înseamnă Bobotează.
În limba ebraică: bo = vino, bo = vino; din limba greacă tea vine de la teo = Dumnezeu și ză vine de la aghios = sfânt. Deci Bo-bo-tea-ză înseamnă vino, vino Doamne Sfânt (și sfințește apele acestea). În textul rugăciunii de sfințire se arată efectul AGHIASMEI MARI:
"Izvor de nestricăciune, dar de sfințenie, dezlegare de păcate, vindecare de boli, diavolilor pierire, îndepărtare a puterilor celor potrivnice, plină de putere îngerească... toți cei ce se vor stropi și vor gusta dintr-însa, să o aibă spre curățirea sufletelor și a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre
sfințirea caselor și spre tot folosul de trebuință..." (Molitfelnic, Buc. 1937, pag 170).
AGHIASMA MARE - este folosită de arhiereu la sfințirea Bisericii, antimiselor, a Sfântului și Marelui Mir ș.a. Ea se păstrează nestricată, în Biserică, intr-un vas anume numit AGHIASMATAR, și este folosită de preot la numeroase slujbe (ierurgii): la Sfințirea Crucii și a Troițelor, a clopotului, a vaselor,
a veșmintelor, la sfințirea prapurilor, la sfințirea prin stropire a caselo, lucrurilor și persoanelor, la "mersul cu Botezul", când preoții vizitează parohia.
AGHIASMA MICĂ - se săvârșește și în Biserică dar și în alte locuri: în casele credincioșilor, la fântâni, la râuri și izvoare, în grădini, pe ogor, la cererea credincioșilor și după trebuințele lor. Slujba aghiasmei mici este mai restrânsă decât a aghiasmei mari, iar prin stropirea cu ea duhurile cele din
tot locul se gonesc, mintea se curăță de cele spurcate și îndreaptă spre rugăciune se face... bolile gonește și dă sănătate sufletească și trupească... Toți cei ce o primesc cu credință iau sfințenie și binecuvântare... (Molitfelnic, pag 139). În casele credincioșilor, aghiasma se păstrează la loc de cinste, în sticle curate, în care se pune, de obicei, un fir de busuioc. Dacă se întâmplă ceva
cu ea nu trebuie aruncată ci se toarnă la rădăcina florilor sau a copacilor.
Aghiasma mică se consumă în fiecare dimineață pe nemâncate, când suntem curați trupește și sufletește. Dimineața când ne sculăm ne spălăm, aprindem candela de masă ori de perete și apoi, în fața icoanei, rostim rugăciunile dimineței. Apoi luăm o bucată de anaforă, înghițim de trei ori aghiasmă și ne ungem în frunte,
în semnul sfintei cruci cu undelemn de la Sfântul Maslu. După aceea mâncăm și plecăm apoi la servici sau la școală. Făcând așa ne vom împărtăși de energiile necreate ale Duhului Sfânt ce există în aceste elemente sfințite. Numai așa putem avea o zi binecuvântată de Dumnezeu.
A treia minune, vizibilă și incontestabilă este deci AGHIASMA (apa sfințită) care nu se strică niciodată ci rămâne proaspătă. Cei care mai au ceva îndoieli pot lua două sticle: într-una să pună Aghiasma Mare, iar în cealaltă apă obișnuită. Să se lase 2 - 3 luni de zile și după aceea când vor gusta din ele vor observa
cu surprindere că numai apa simplă s-a stricat. Ți astăzi putemîntâlni oameni care, sub influiența părerilorgreșite sectante, dau felurite interpretări faptului că Aghiasma nu se strică. O parte din ei zic că apa se conservă datorită faptului că preotul folosește o cruce de argint, lucru neadevărat fiincă acele sunt doar nichelate (eventual din lemn), iar cele din aur și argint se mai pot întâlni doar
în muzee. Alții spun că preotul folosește busuiocul și acestaare anume propietățile de a conserva apa. La aceștia trebuie să le răspundem că nu se folosește neapărat busuiocul, ci chiar crucea simplă sau mai pot face încă o experiență: să pună busuioc într-o stilă cu apă curată și vom constata după un timp nu prea îndelungat că apa s-a alterat.
Deci, acestea sunt obiecțiuni și justificări ale oamenilor ce nu vor să creadă minunile, sub influența unor sectanți (lupi îmbrăcați în piele de oaie). Chiar ștința și-a spus cuvântul în ceea ce privește această minune și s-a constatat în laborator că într-o particulă de apă moleculele sunt ordonate, alineate ca soldații
într-un pluton. În apa nesfințită moleculele se mișcau dezordonat, haotic (mișcarea browniană).
În Biserica Ortodoxă sfințirea apei se săvârșește de către preoți care sunt iconomi ai Tainelor lui Dumnezeu: "Așa să ne socotească pe noi fiecare om: ca slujitori ai lui Hristos și ca iconomi ai Tainelor lui Dumnezeu" (I Cor. 4:1). Așadar preoții sunt purtători ai harului divin primit prin Hirotonie, care în Biserica Ortodoxă
are succesiune apostolică: "Din această pricină, îți amintesc să aprinzi și mai mult, din nou, harul lui Dumnezeu, care este în tine, prin punerea mâinilor mele". (II Tim. 1:6). Toți sectanții nu ausuccesiune apostolică, nu au preoție harică și deci nu au harul divin și neavându-l nu pot să săvârșească sfințirea apei.
De ce se folosește crucea la sfințirea apei?
Crucea se folosește la săvârșirea tuturor Sfintelor Taine în Biserica Ortodoxă, nu se face nici-o slujbă fără cruce. Crucea a zdrobit puterea diavolului și a împăcat pe om cu Dumnezeu, fiindcă ea a fost "Jerfelnicul Jerfei celei Înfricoșătoare". Așa cum polițistul cunoaște după uniformă, doctorul după halat, tot așa se cunoaște
și creștinul după cruce.
Câte feluri de sfințire a apei există în Biserica Ortodoxă?
În Biserica Ortodoxă există patru feluri de sfințire a apei:
1. Prima la nașterea unui copil. Fiecare copil se naște cu păcatul strămoșesc al proto- părinților noștri Adam și Eva. De aceea, conform rânduielilor Sfintei Biserici Ortodoxe, moașa trebuie să vină cu o sticlă plină pe care o va sfinți preotul. Cu această apă se spală pruncul în albie, se stropește, iar la Botez se va
împărtăși deplin cu Iisus Hristos.
2. Cea de-a doua este cea de la Botez.Când se botează un copil, se sfințește mai întâi apa din cristelniță și apoi se botează în această apă sfințită.
3. Cea de-a treia sfințirea apei este Aghiasma Mică. Ea se poate face ori de câte ori este nevoie. (De obicei în fiecare lună). Ea trebuie păstrată într-un vas curat și se ia în fiecare dimineață pe nemâncate.
4. Cea de-a patra sfinție a apei se numește Aghiasma Mare. Ea se sfințește o singură dată pe an, la Bobotează (Botezul Domnului). Creștinii o pot consuma o săptămână după sfințire, dimineața pe nemâncate. Este foarte folositoare pentru oamenii bântuiți de farmece, pentru cei bolnavi și pentru sfințirea diferitelor obiecte.
Deci Aghiasma Mică se face ori de câte ori este nevoie, iar Aghiasma Mare o singură dată pe an.
Cum se sfințește apa?
Primele două feluri de sfințire a apei se fac de către preot prin binecuvântare cu mâna, de trei ori, în semnul Sfintei Cruci, fără să o atingă. Cea de-a treia sfințire, Aghiasma Mică, se face prin atingerea directă a preotului, introducând mâna în apă, binecuvântând-o de trei ori în semnul Sfintei Cruci, după care introduce crucea
materială în apă, tot în numele Sfintei Treimi și, de asemenea, făcând semnul Sfintei Cruci.Cea de-a patra sfințire a apei, Aghiasma Mare, este mai deosebită. De aceea și puterea sfințitoare este mai mare ca la celelalte. Este mai mare puterea ei pentru că se face numai la Bobotează, în ajunulBobotezei, când ar trebui ținut post negru și pentru că preotul binecuvintează cu mâna de șase ori, deci dublu ca la Aghiasma
Mică.
Iată ce zice preotul la Aghiasma Mare când introduce mâna pentru sfintire (de primele trei ori):"Țrimițând din Cer Duhul Tău cel Sfânt, ai sfințit apele Iordanului, și capetele balaurului care se încuibase acolo Le-ai zdrobit. Tu Însuți, dar, dar iubitorule de oameni Împărate, vino și acum, prin pogorârea Sfântului Tău Duh, care-ți
sfințește toate și sfințește apa aceasta...".
După aceea, la următoarele trei binecuvântări, zice această rugăciune: "Însuți și acum, Stăpâne, sfințește apa aceasta, cu Duhul Tău cel Sfânt", și apoi continuă "Dă Doamne tuturor celor ce se vor atinge de dânsa și se vor stropi și o vor gusta: sfințire, sănătate, curățire și binecuvântare..."(Rânduiala Aghiasmei Mari).
|
|
Biblogafie:Credința ilustrată, nr. 2, aprilie 2003,
Lumina Sfântă de Paști de la Ierusalim - Episcopul Auxentios al Foticeei;
Cele Trei mari mistere vizibile și incontestabile din Biserica Ortodoxă - Protosinghel Ioachim Pârvulescu, Starețul Mănăstirii Lainici
Teologia dogmatică ortodoxă, vol III - Preot Dumitru Stăniloaie.
Cuvânt către creștinii ortodocși despre "Cele Trei Mari Minuni din Biserica Ortodoxă" - Preot Ioan
|
|